Slovo Lyrika

Lyrik H o vzniku albumu

O svojom vlastnom sólovom albume som začal snívať po druhom albume JSS Rep čo má reč, čiže asi od roku 2002. Ale skončilo sa to len pri niekoľkých sólo skladbách (Nárez, Život je ťažký), ktoré sa do albumu nikdy nerozrástli. Po roku 2004 som viacmenej netvoril až do príchodu Modrých hôr v roku 2007. Potom prišiel čas EP 7 štýlov, čo bol zlepenec nesúvisiacich trekov. Prišli ďalšie Modré hory a Zlokoty, a to máme rok 2013. Začínam si uvedomovať, že stále nemám vysnívaný sólo album a začínam tušiť, prečo. Je to hlavne preto, lebo by som chcel dávať tak rôznymi štýlmi a o tak rôznych veciach, že z toho zmysluplný sólo album nemôže vzniknúť. Tak som sa na tú myšlienku vykašľal. Opäť to na mňa doľahlo až po treťom albume Modrých hôr Luxus clan z roku 2017. V roku 2018 mi zišiel na um koncept a to bolo: heuréka. Koncept rôznych identít Ja a rôznych podôb Ja, čiže možnosť dávať o hocičom hocijako chcem, čiže môžem byť zmysluplne nelimitovaný. Potom som potreboval motivačný maják a ten som si vytvoril z faktu, že v roku 2019 budem mať 40 rokov. Narodeniny skoro vôbec neoslavujem, ale budiž. Dám si reku darček k štyridsiatinám a tomu som prispôsobil všetky termíny a dedlajny. V roku 2016 sme navyše s Mišom Lašánom, Ivanou Mer a jej manželom Chrisom Estrellom experimentovali s nejakými skladbami, projekt sme voľne nazvali Amatéri. Ostali z toho tri použiteľné skladby, ktoré som bral ako základ albumu, nakoľko všetky spĺňali koncept Ja v rôznych podobách. Ide konkrétne o skladby Guacamole, Láska v čase oligarchov a V skutočnosti. A tak som sa dal do práce.

Lyrik H o koncepte

Rôzne životné skúsenosti, najmä fakt, že som, ako to píšem, nažive, zvedavosť a z nej vychádzajúci záujem o meditáciu a filozofiu, ma priviedli k téme Ja. Čo to vlastne je a kto alebo čo teda som, považujem za veľké mystérium a za kardinálnu otázku. A tak sa na albume zaoberám rôznymi typmi Ja, rôznymi identitami. Tak ako to je? Ide o naše identifikácie sa s rôznymi vecami? S národom, rodom, skupinou, rasou, záujmovým okruhom? Ide o formovanie výchovou, osobnými sklonmi, formovanie okolím, obavami, nádejami, strachmi, snami a tak ďalej? Sme pozliepaní z tohto, alebo existuje niečo čo presahuje toto individuálne Ja? Je možné bezpríčinné šťastie? No. Preto sa na albume vteľujem do rôznych Ja, či už v osobnej rovine alebo v transcendentálnej, spoločenskej alebo filozofickej. Jednak je to zábavné, a jednak to prináša mnoho možností vyjadriť niektoré moje názory, videnia, vidiny, pocity a podobne.

Lyrik H o produkciách

Aby som mohol vytvoriť album, potreboval som zohnať aj producenta. Od začiatku som vedel, že vzhľadom na obsahovú diverzitu, ktorú koncept ponúka, chcem robiť len s jedným producentom. Môj veľký kamarát a aj vydavateľ tohto albumu Michal Tőzsér (Diverzita o.z.) ma upozornil na existenciu Dana Handrabura. Rumuna, ktorý emigroval ešte ako mladý do Kanady a dlhé roky sa venuje elektronickej hudbe. Robil hudbu napríklad aj pre Front Line Assembly. Čo si, chápeš? Pre Front Line Asembly! Nadchol ma napríklad jeho projekt Shukar Collective, kde pracoval s echt rumunskými Cigánmi, kde ich clivé spevy vsadil do elektroniky a výsledky sú super. Tiež zavážilo, že Dan vie robiť všetky druhy elektroniky. Michal ešte v roku 2013 organizoval podujatie Music Laboratory vol.14 zamerané na noise a industrial. Tam som prvýkrát videl aj Dana. Keď sa ma o pár rokov neskôr pýtal, čo by som chcel na album, povedal som mu, že čosi daboidné, hypnotické, do čoho sa bude dať rapovať. Poslal mi obratom deväť vecí, ktoré nazval „just some cuts“. Rýchlo som pochopil, že to nie sú len také loopy, ale ucelené veci so štruktúrou, ktorú by som nerád deštruoval mojimi formami. Tak som sa rozhodol v maximálnej miere sa prispôsobiť Danovým štruktúram. Treky sú z 90 percent v takej štruktúre, ako mi ich Dan dodal. V dvoch trekoch má výrazný producentský podiel Mišo Lašán, keďže Dan iba upravil existujúce projekty vytvorené Mišom v rámci Amatérov.

Lyrik H o spoluprácach (ďakovačka)

Jedinú rapovú ucelenú slohu na albume má neraperka (ale podľa mňa v súčasnosti najlepšia slovenská raperka v pomere obsah a prejav) a popredná československá súčasná tanečnica, výborná žena, kamarátka Soňa Ferienčíková. Otvára track Guacamole, ktorý sme prerobili pre účely performancie Z/ONES, ktorú zrežíroval Tomáš Procházka. V performancii sa objavujú aj ďalšie treky, tie prvé z čias Amatérov, a to V skutočnosti a Láska v čase oligarchov. Pôvodne v nich spievala Ivana Me,r ale obohatili sme treky aj o Sonin nielen rap, ale aj spev, lebo má pekný hlas a vie aj pekne intonovať. A tak sa stalo, že Soňa a Ivana sú moje najobsadzovanejšie kolaborantky na albume, z čoho mám úprimnú radosť.

Samozrejme nemôže chýbať môj najobľúbenejší, nielen tuzemský raper Beny M.

Od začiatku som však vedel, že nechcem robiť treky založené na rapových spoluprácach, chcel som skúsiť niečo iné: osloviť ľudí, ktorých si vážim a ktorí podľa mňa majú čo povedať, aj keď nevedia rapovať alebo spievať. A tak mi v Moc potrebujem rozpráva vojnový fotograf a kámoš Jano Husár, v Prorokovi zas mudruje Mišo Tőzsér, v Názve skladby sa mi pošťastil výborný herec a muzikant a kámoš Dano Heriban.

Okrem toho sa mi pošťastilo nevyspytateľnými cestičkami osudu mať na refréne fenomenálneho a legendárneho Andreja Šebana.

Potom som zneužil aj moju sestru Katku Remiaš, výborného herca, moderátora, DJa a kámoša Maja Mizziho Mitaša, Janku Imrichovú, vedúcu Rádia FM, slečnu Anetu Krišťákovú, dokonca sú tam aj naši synovia Artur a Albert, milované zlatíčka. Toto moje súkromné klenotníctvo uzatvárajú skvelí vokalisti Samo Hošek a Laura Weng, tiež DJ Spinhandz a fenomenálny Vlado Janček.

Mimo samotnej nahrávky sú silno VIP ľudia fotograf a posledný mohykán Miro Nôta, autor vizuálneho dizajnu extraordinérny Peter Trmoš, tiež maskérka Ivana Nôtová.

MVP je tu sound inženýr, klávesista a producent Roland Kánik. Práve Roland mi veľmi pomohol pri samotnom nahrávaní svojimi fundovanými radami a ešte fundovanejšími humormi, lebo on môj rap a moje schopnosti a moje hlasové prejavy veľmi dobre pozná, preto ma vie pushnúť kam až to ide a kúpi len to, čo mu prejde do uší bez zádrhelov, kým ťa vyrazí z nahrávacej búdky, aby si tam zbytočne neoxidoval. Vďaka všetkým boys and girls.

Ale keď už ďakujem, musím poďakovať mojej láskavej manželke Zuzke Remiašovej za neustálu podporu a aj za to, že má hudobne takmer rovnaký vkus, akurát je väčšia pankáčka a je ešte drsnejšia a ešte viac môže temnejšie veci a motivovala ma pri tvorbe tohto albumu, lebo som videl, že sa jej väčšina trekov reálne lúbi.

Musím poďakovať ešte extra mojej sestre Kataríne Remiaš za podporu a poskytnutú oporu. Veľmi špeciálne poďakovanie ide Samovi Marecovi, ktorý preložil, prerýmoval, prebásnil všetky texty do angličtiny a tak som sa mohol pri ich čítaní súkromne dojímať a hrať na to, že som svetová rockstar.

Na rade je samozrejme Anita Ráczová, jazyková korektorka mojich textov a tiež kámoška, ktorej ďakujem aj za zoznámenie s Andrejom Šebanom. Veľká vďaka patrí aj lapajkovi Galagherovi, ktorý si vypočul väčšinu mojich demonahrávok a odporučil mi troch remixérov, ktorým tiež ďakujem, menovite: M. Bulwa, Macho a The Prophecy, Monzun Kandahar, Urbanfailure a Smote. Díky hoši. Nepriamy vplyv na môj album a životnú pohodu majú aj ďalší ľudia, bez ohľadu na to, či to vedia alebo nie, určite všetkých nevymenujem, ale trochu sa pokúsim: susedia z vchodu, Králiček priestor team, susedia z 500 bytov, Baby a chalan z Pecto, Šilleovci, Laci Strikeovci, Dodovci, Vipassanovci, Zeňáci, Beneovci, Milovci, Dandyovci, Grmanovci, Hariovci. Tiež díky, Gaba Brestič a Adam Ferianec (naše fiktívne adoptívne deti).

Tiež vďaka pokrvným starým rodičom našich pokrvných detí, najmä babkám Eve a Betke.

Adamovi Feriancovi navyše ďakujem aj za to, že ma nechal jazdiť na svojej športovej jednomiestnej plachetnici kvôli foteniu a nebál sa, že mu ju pokazím a ešte ma aj hecoval, že to dám. Ďakujem Laure Štorcelovej za skvelú prácu pri tvorbe môjho koncertného kostýmu. Vďaka Silvii Štuhlovej za požičanie sluchátok, ktoré som aj pokazil, Dusoftovi za pomoc s webom.

Pozdravujem aj Suchého a Kotlíka, tých večných pubertiakov z Modrých hôr. Magori, teším sa na ďalšie vtípky, rady, kávy a cesty za koncertmi. Ak som na niekoho zásadného zabudol, nemyslel som to zle, len mi to vypadlo, sorry.

Nakoniec by som rád poďakoval Fondu na podporu umenia, ktorý mi poskytol štipendium vo výške 3648 eur, čo pomohlo sčasti sanovať náklady na tento projekt.

Lyrik H o vydavateľovi

Osobitné poďakovanie patrí môjmu dobrému priateľovi, spolumeditujúcemu a spolupivujúcemu Michalovi Tőzsérovi a Diverzita o.z. Vďaka svojej šikovnosti na poli osvieteného a ekologického a eticky čistého podnikania má prostriedky, ktoré je ochotný venovať aj na kultúru, v tomto prípade na vydavateľské účely. Od začiatku tomuto projektu veril a aj keď sa mu pretáčali oči z rastúcich nákladov, vždy držal balónik (náklady na všetko presiahli 10 000 eur) a dokonca aj makal jak drak na dôležitých administratívnych a najmä výrobných veciach, aj keby vlastne nemusel. Ale chcel. Vskutku, bez Michala by tento album pri najlepšom nemohol vyjsť v takejto dizajnovej podobe a prinajhoršom by ani nikdy nevyšiel. Haleluja, my friend. V tejto súvislosti teda veľký bigup celej Diverzita o.z. a tiež aj spoluzakladateľovi a parťákovi Borisovi Baňasovi, ktorý nás celý čas povzbudzoval a povzbudzuje.

Dan Handrabur on Dan Handrabur

As a young music student in 1979 was very familiar with symphonic concert and opera performances. I also had access to rock and pop music, but I had never heard disco music pumping out of a big speaker. It was a most electrifying experience for a classically trained violin playing boy...

One day the circus was in town and the guys were doing sound check with an extended version of I feel Love by Donna Summer. That was a defining moment in my taste for music, I started looking to hear more of this music and ended up with a bootleg of Giorgio's E=MC2 album, a disco-electronic masterpiece which i almost memorized from repeated playing.

In early nineties Vancouver alongside fellow musicians I was playing raves and after-hours clubs, making original dance tracks to mix with or simply hauling the TR series [101,202, 303, 808,909] for after-hours all out Roland jams, live scratching and dubbing. At the time I was also doing work for EA [Quake 3 and NHL 98] and production work for Frontline Assembly, a popular industrial group].

The year 2000 marked a comeback to the mother land and the time is devoted to developing projects like Nemos, Han Drabur, Mov Sessian and Shukar Collective.

Throughout the years my music has been used by dance companies, feature films, documentaries and commercials. The beat goes on as the multi-instrumentalist composer continues his quest to produce interesting music using conventional gear and unusual homemade musical devices.

An almost complete discography: https://www.discogs.com/artist/453994-Dan-Handrabur
YouTube channel: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4F09C95BE97638D6